loading...

مركز تحقيقات و پژوهش(متوپ)

تحقيقات

بازدید : 273
11 زمان : 1399:2

مباني نظري دولت الكترونيك، شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك، شهرداري الكترونيك، فناوري اطلاعات، پذيرش فناوري

مباني نظري دولت الكترونيك، شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك، شهرداري الكترونيك، فناوري اطلاعات، پذيرش فناوري


مشخصات فايل

تعداد صفحات 45
حجم 0 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي docx
دسته بندي علوم انساني


توضيحات كامل

مباني نظري دولت الكترونيك، شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك، شهرداري الكترونيك، فناوري اطلاعات، پذيرش فناوري


توضيحات: 45صفحه فارسي (word) با منابع كامل

تحقيق آماده با رفرنس دهي كامل فارسي و انگليسي و پانويس ها، برگرفته از مقاله هاي فارسي و ترجمه تخصصي متون مقاله انگليسي با ترجمه آماده كتاب هاي خارجي و كتاب هاي داخلي رشته هاي مختلف، مناسب براي انجام و نوشتن پروپوزال و فصل دوم پايان نامه و مقاله داخلي و خارجي و طرح هاي تحقيقاتي

خلاصه اي از كار:

- دولت الكترونيك

دولت الكترونيك شيوه اي است براي دولت ها به منظور استفاده از فناوري جديد كه تسهيلات لازم را براي دستيابي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي با كيفيت بالا فراهم مي آورد و فرصت هاي بيشتري را براي مشاركت مردم در فرايندهاي دموكراسي ايجاد مي‌كند. دولت الكترونيكي داراي چهار اصل راهنماست: 1( تأمين خدمات بر مبناي افزايش حق انتخاب براي شهروندان، 2( در دسترس قرار گرفتن بيشتر دولت و خدمات آن، 3( تأمين شمول اجتماعي در زمينه‌هاي مختلف و 4( استفاده بهتر از اطلاعات [27].

....................

- تحقق دولت الكترونيكي:
يكي از الزامات اساسي براي ورود دولت به عصر ديجيتال آن است كه فناوري ارتباطي و اطلاعاتي جديد جانشين جريان مكاتبات بين هرم دولت و درياف‌ت‌كنندگان خط‌‌مشي و مشتريان خدمات دولتي شود. همكاري گسترده بين دولت و مشتريان نه تنها مساله‌اي مربوط به مراوده الكترونيكي است بلكه هدف كيفيت بيش‌تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت‌ها در تلاش هستند تا خود را براي اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي آماده كنند . طبق نظريه 'كارو' براي تحقق دولت الكترونيكي در جامعه اقدامات زير ضروري است:
1- رهبري جامعه از بالاي هرم
..................

- مراحل پياده سازي دولت الكترونيكي:
كشورهايي كه امر پياده سازي دولت الكترونيكي را شروع كرده‌اند ، بنا به تجربه، مراحل ضروري اين كار را از قرار زير دانسته‌اند:
1- اطلاع رساني : اطلاعات مورد نياز در اختيار مشتريان و كاربران قرار داده مي‌شود . مانند اطلاعات لازم براي كسب مجوز شكار يا صدور گواهينامه رانندگي. ....................

- مشكلات دولت الكترونيكي:
دولت الكترونيكي با وجود مفهومي ساده، مشكلات زيادي براي دولت‌ها دارد. مشكل اصلي در روش طراحي نيست بلكه ارايه خدمات به روش مناسب، معضل اول دولت‌هاست. دولت‌ها بايد به عنوان يك مجموعه، قادر باشند اطلاعات ديجيتالي را به خوبي دريافت كنند و زمينه‌هاي فني لازم را براي ارتباطات واحدهاي مختلف كشوري با همديگر، و همكاري بخش خصوصي و دولتي فراهم سازند. مشكل ديگري كه وجود دارد، فرهنگ و ذهنيت مردم است. تغيير ذهنيت و فرهنگ سنتي در مورد استفاده از خدمات، هزينه زيادي خواهد داشت. فراهم كردن فضاي مناسب، دور نگه داشتن آن از استفاده‌هاي نامناسب، و فقدان تخصص لازم در انجام تغييرات سريع در فناوري اطلاعات از مشكلات ديگر به حساب مي‌آيد .
.....................

- شهر الكترونيك

شهر الكترونيك حاصل توسعه فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي و در واقع موج سوم است. اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي كه تاكنون دوبار [ژنو 2003 و تونس 2005] به منظور تحقق جامعه اطلاعاتي جهاني برگزار شده است، شهرهاي الكترونيكي را كه بخشي از جامعه اطلاعاتي را مي‌سازند، شامل شده است.

شهرهاي الكترونيكي نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نياز را براي دسترسي شهروندان در تمامي اوقات شبانه روز به پايگاه‌هاي داده، خدمات دولتي و بخش خصوصي بر روي اينترنت فراهم مي‌آورند. ايجاد شهر الكترونيك تاثيرات بسيار سودمندي را در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي براي اداره شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت.

..................

- تاريخچه دولت الكترونيك و شهر الكترونيك جهان

اينترنت به عنوان نقطه عطف گذر از جامعه صنعتي كه شهر نشيني در آن رواج داشت، به جامعه اطلاعاتي كه زمينه‌هاي ظهور آن در قالب موضوعاتي مانند شهر الكترونيك نمايان شده، مي‌باشد. حضور اينترنت از اوايل دهه 1960 ميلادي در وزارت دفاع آمريكا شروع و در سال 1969 با همكاري دانشگاه كاليفرنيا توسعه يافت.

در سال 1983 عملاً كار غير‌نظامي اينترنت با سرويس پست الكترونيكي آغاز شد و به سرعت توانايي آن در ارسال داده‌ها با سرعت بيشتر فراهم شد. در اواسط سال 1990 در سراسر جهان 46 هزار شبكه اطلاعاتي، 2/3 ميليون دستگاه رايانه و 25 ميليون كاربر از طريق اينترنت امكان تبادل اطلاعات يافتند.

.................

- شهر الكترونيك در ايران

موضوع شهر الكترونيك در ايران به پيشنهاد دكتر علي اكبر جلالي [استاد دانشگاه علم و صنعت] و پذيرش آن توسط سازمان منطقه آزاد كيش بر مي‌گردد. طبق تفاهم نامه‌اي بين دانشگاه علم و صنعت ايران و سازمان منطقه..................

- شهروند الكترونيك

اين مفهوم، ويژگي هاي يك شهروند جامعه اطلاعاتي را بيان مي كند. شهروند جامعه اطلاعاتي فردي است كه از مهارت هاي لازم براي بهره گيري از فناوري هاي سخت‌ا فزاري و نرم‌ا فزاري برخوردار مي باشد. در بسياري از كشورهاي جهان، دولت الكترونيكى بر اساس چشم‌ا نداز شهروند الكترونيكى بنا شده است.

شهروندان در طول زندگي خود، نقش‌هاي متفاوتي ايفا مي‌نمايند كه در هر كدام از اين نقش‌ها وظايفي بر عهده آن‌هاست. .......................

- جايگاه شهروند الكترونيك در كشور

براساس آمار مستند، كشور ما در سال 2007 ميلادي با 18 ميليون كاربر اينترنت، 53.7 درصد از كل كاربران خاور ميانه را به خود اختصاص داده‌است. تمامي اين كاربران به طور قطع از يك سطح مهارت‌هاي پايه و اوليه‌اي براي استفاده از كامپيوتر و اينترنت برخوردار مي‌باشند كه البته مي‌توانند جزو كاربران بسيار حرفه‌اي اينترنت باشند، ولي مساله بسيار مهم اين است كه آن‌ها از حداقل دانش مورد نياز براي استفاده از خدمات الكترونيك بهره‌مندند.
.......................

- شهرداري الكترونيك

هميشه شهر‌ها مركز فعاليت-اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي مي‌باشند. امروزه، انسان با افزايش ميزان فعاليت‌هايي مانند: آموزش،‌‌ معاملات روزانه‌، عمليات بانكي و مانند اينها و در كل، رشد علم با افزايش حجم اطلاعات، آمار وارقام‌ مواجه شده است. اين پيشرفت‌ها، مديران را به فكر استفاده از رويكردهاي نويني مانند شهرداري‌الكترونيكي، ‌دولت‌الكترونيكي،‌ سرويس‌هاي الكترونيكي انداخته است تا بتوانند با بهره‌گيري از مزاياي اين رهيافت‌هاي مدرن و استفاده از اينترنت، نيازهاي خود را با هزينه كمتر و سادگي بيشتر به مخاطبانشان ارائه دهند.‌ يكي از اين سازمان‌ها كه با حجم بالاي مخاطبان كه خدمات متعدد و مختلفي را طلب مي‌كنند، در ارتباط است، شهرداري مي‌باشد كه بايد به طيف گسترده‌اي از نيازهاي گوناگون و در حال رشد شهروندان، خدمات متنوعي با كيفيت مطلوب ارائه دهد. از مزاياي شهرداري‌الكترونيكي مي‌توان به ايجاد بانك‌هاي ‌اطلاعاتي متمركز و يكپارچه الكترونيكي به صورت شبانه‌روزي، تسهيل در هماهنگي بخش‌هاي مختلف شهرداري، ‌كاهش فساد اداري،‌ ارتباط تعاملي و مناسب بين شهرداري و شهروندان، امكان رفع مشكلات آنان با بيشترين سرعت و امكان پيگيري درخواست‌ها و انتقادات و پيشنهادات توسط شهروندان، ‌كاهش ترافيك شهر با كم شدن مراجعه..................

- جايگاه و رسالت شهرداري الكترونيك

امروزه ما در مقطعي بسيار مهم از حيات صنعتي بشر قرار داريم، كه مي توان آن را يك انقلاب بزرگ جهاني ناميد. اين دگرگوني عظيم، مي‌تواند سهم بسياري در بهبود جايگاه و قدرت ارباب رجوع، مشتري و به طور كلي شهروندان و مردم در برابر سازمان‌هاي دولتي، عمومي وخصوصي ايفا نمايد و ديوانسالاري سنتي را متزلزل سازد. اما نبايد فراموش نمود كه به موازات اثرات مثبت، اثرات منفي آن بر بخش عظيمي از كارمندان و نيروهاي كار و كارگران در بخش خصوصي ودولتي نيز مطرح مي‌باشد.

.....................

- برنامه­هاي راهبردي شهرهاي مختلف جهان براي تحقق شهرداري الكترونيكي

شهرهاي كنوني در مسير پايه­گذاري شهرهاي الكترونيكي، وقايع جديدي را تجربه كرده­اندكه با گذشته آنها كاملا متفاوت است. از اين رو تحليل وضعيت موجود شهرها و توسعه زيرساختهاي لازم شهر­الكترونيكي حائز اهميت فراواني است. شهرهاي جهان از منظر و ديدگاه‌هاي مختلفي به تدوين برنامه شهرداري ديجيتالي پرداخته­اند كه در اين بخش برنامه­هاي راهبردي برخي شهرداري‌هاي الكترونيك دو شهر تورنتو و لندن مورد بررسي قرار مي­گيرد.

- شهرداري الكترونيك شهر تورنتو

شهر تورنتو بزرگترين شهركشور كانادا و پايتخت ايالت انتاريا است. اين شهر در سال 2007 ميلادي در حدود......................

- شهرداري الكترونيك لندن

....................

- فناوري اطلاعات و اهميت آن

از آنجا كه در چند سال اخير بحث استفاده از فن‌آوري اطلاعات در كشور به طور جدي مطرح گرديده و سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي با حركتي پر شتاب بكارگيري آن را در برنامه‌هاي خود قرار داده‌اند. و از طرفي دولت نيز در قالب طرح تكفا [توسعه و كاربرد فن آوري اطلاعات] سازمان‌ها و نهادهاي خود را ملزم به ارائه برنامه‌هاي مدون جهت بكارگيري فن‌آوريهاي ارتباطاتي و اطلاعاتي نموده‌است .اهميت پذيرش فناوري اطلاعات از طرف استفاده‌كنندگان آن بيش از پيش مشخص شده و بايستي در تدوين راهبرد‌هاي زير ساخت IT اين مورد در نظر گرفته شود..................

- فرهنگ و فناوري

يكي از مسائل اساسي در توسعه فناوري در هر جامعه‌اي، ايجاد پيش زمنيه‌هاي مناسب فكري و فرهنگي براي پذيرش آگاهانه و مطابق با نياز آن فناوري است. رويكرد فرهنگ سازي براي كاربري و توسعه فناوري نه تنها از بعد عمومي جاي تامل و كار بسيار دارد بلكه از جنبه مديريت كلان جامعه نيز نيازمند توجه و فراگيري و توسعه است. چرا كه در عصر فناوري اطلاعات چهارچوب فرهنگ‌ها مبتني بر الگوهاي تعاملي شكل مي‌گيرد و مي‌توان آن را از بعد بالا به پايين و پايين به بالا بررسي كرد.

.......................

- آمادگي الكترونيكي

گسترش روز افزون برخي از كاربردهاي تجارت الكترونيكي اهميت اين موضوع را بيشتر كرده‌است كه ورود به عرصه تجارت الكترونيكي براي تمام سازمان‌هايي كه در تامين نيازهاي مشتريان خود در اسرع وقت، اهميت مي‌دهند ضروري به نظر مي رسد و سياست گذاران را در اين فكر فرو برده است كه آيا كشور يا سازمان متبوع آن‌ها پذيراي ابزارهاي جامعه اطلاعاتي مي‌باشند؟ اين آمادگي‌ها با معيارهاي مختلفي از قبيل زير ساخت‌ها، اقتصاد، آمادگي پذيرش در جامعه مورد نظر و امادگي مجموعه دولت سنجيده مي‌شود.

.......................

- ضرورت‌هاي آمادگي الكترونيكي

سه عامل دولتمردان كشورها را تشويق مي‌كند تا آمادگي الكترونيكي كشورشان را بهبود داده و موجبات توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را در كشورهاي خود فراهم آورند:

...................

مولفه‌هاي آمادگي الكترونيكي

چهار مولفه عمده در آمادگي الكترو نيكي يك كشور نقش حياتي دارند. اين مولفه‌ها شامل شهروندان، بنگاه‌هاي اقتصادي، دولت‌ها و زيرساختار مي‌شوند.

- دولت

- زير ساخت ها

- شهروندان

- بنگاه هاي اقتصادي

................

- انواع مدل هاي پذيرش فناوري

در دهه هاي اخير به تناسب پيشرفت فناوري اطلاعات و كاربري آن در عرصه هاي مختلف الگوها و مدل هاي متعددي در حوزه پذيرش فناوري پديد آمده است كه شامل مدل پذيرش فناوري، مدل تلفيقي كاربرد و پذيرش فناوري، مدل تئوري عمل مستدل، تئوري رفتار برنامه ريزي شده و برخي مدل هاي كمتر مطرح در اين زمينه مي باشند كه از تغيير مدل هاي اصلي بالا شكل گرفته اند.

...................

- مدل پذيرش فناوري [TAM]

مدل پذيرش فن آوري اطلاعات[تم] توسط ديويس و همكاران در سال 1989 ارائه شد [شكل 2-2]. اين مدل...............

- تئوري عمل مستدل [كنش عقلايي]

................................

- تئوري رفتار برنامه ريزي شده

...................

- مدل تلفيقي پذيرش و كاربرد فناوري [UTAUT]

..........................

منابع

1- اسدي، ع و كريمي، ا. 1386. واكاوي سازه هاي موثر بر كاربردهاي فناوري اطلاعات [IT] توسط آموزشگران مراكز آموزش علمي- كاربردي. فصلنامه اطلاعات و علوم فناوري. 2 [38]، صص277-289.

2- باقري، م.، بهشتي، م.، و عليدوستي، س. 1388. پذيرش بانكداري اينترنتي در ايران : بسط مدل پذيرش فناوري. فصلنامه اطلاعات و علوم فناوري، دوره 24، شماره3، صص 34-5.

..............................

.......................


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود

مباني نظري دولت الكترونيك، شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك، شهرداري الكترونيك، فناوري اطلاعات، پذيرش فناوري

مباني نظري دولت الكترونيك، شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك، شهرداري الكترونيك، فناوري اطلاعات، پذيرش فناوري


مشخصات فايل

تعداد صفحات 45
حجم 0 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي docx
دسته بندي علوم انساني


توضيحات كامل

مباني نظري دولت الكترونيك، شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك، شهرداري الكترونيك، فناوري اطلاعات، پذيرش فناوري


توضيحات: 45صفحه فارسي (word) با منابع كامل

تحقيق آماده با رفرنس دهي كامل فارسي و انگليسي و پانويس ها، برگرفته از مقاله هاي فارسي و ترجمه تخصصي متون مقاله انگليسي با ترجمه آماده كتاب هاي خارجي و كتاب هاي داخلي رشته هاي مختلف، مناسب براي انجام و نوشتن پروپوزال و فصل دوم پايان نامه و مقاله داخلي و خارجي و طرح هاي تحقيقاتي

خلاصه اي از كار:

- دولت الكترونيك

دولت الكترونيك شيوه اي است براي دولت ها به منظور استفاده از فناوري جديد كه تسهيلات لازم را براي دستيابي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي با كيفيت بالا فراهم مي آورد و فرصت هاي بيشتري را براي مشاركت مردم در فرايندهاي دموكراسي ايجاد مي‌كند. دولت الكترونيكي داراي چهار اصل راهنماست: 1( تأمين خدمات بر مبناي افزايش حق انتخاب براي شهروندان، 2( در دسترس قرار گرفتن بيشتر دولت و خدمات آن، 3( تأمين شمول اجتماعي در زمينه‌هاي مختلف و 4( استفاده بهتر از اطلاعات [27].

....................

- تحقق دولت الكترونيكي:
يكي از الزامات اساسي براي ورود دولت به عصر ديجيتال آن است كه فناوري ارتباطي و اطلاعاتي جديد جانشين جريان مكاتبات بين هرم دولت و درياف‌ت‌كنندگان خط‌‌مشي و مشتريان خدمات دولتي شود. همكاري گسترده بين دولت و مشتريان نه تنها مساله‌اي مربوط به مراوده الكترونيكي است بلكه هدف كيفيت بيش‌تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت‌ها در تلاش هستند تا خود را براي اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي آماده كنند . طبق نظريه 'كارو' براي تحقق دولت الكترونيكي در جامعه اقدامات زير ضروري است:
1- رهبري جامعه از بالاي هرم
..................

- مراحل پياده سازي دولت الكترونيكي:
كشورهايي كه امر پياده سازي دولت الكترونيكي را شروع كرده‌اند ، بنا به تجربه، مراحل ضروري اين كار را از قرار زير دانسته‌اند:
1- اطلاع رساني : اطلاعات مورد نياز در اختيار مشتريان و كاربران قرار داده مي‌شود . مانند اطلاعات لازم براي كسب مجوز شكار يا صدور گواهينامه رانندگي. ....................

- مشكلات دولت الكترونيكي:
دولت الكترونيكي با وجود مفهومي ساده، مشكلات زيادي براي دولت‌ها دارد. مشكل اصلي در روش طراحي نيست بلكه ارايه خدمات به روش مناسب، معضل اول دولت‌هاست. دولت‌ها بايد به عنوان يك مجموعه، قادر باشند اطلاعات ديجيتالي را به خوبي دريافت كنند و زمينه‌هاي فني لازم را براي ارتباطات واحدهاي مختلف كشوري با همديگر، و همكاري بخش خصوصي و دولتي فراهم سازند. مشكل ديگري كه وجود دارد، فرهنگ و ذهنيت مردم است. تغيير ذهنيت و فرهنگ سنتي در مورد استفاده از خدمات، هزينه زيادي خواهد داشت. فراهم كردن فضاي مناسب، دور نگه داشتن آن از استفاده‌هاي نامناسب، و فقدان تخصص لازم در انجام تغييرات سريع در فناوري اطلاعات از مشكلات ديگر به حساب مي‌آيد .
.....................

- شهر الكترونيك

شهر الكترونيك حاصل توسعه فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي و در واقع موج سوم است. اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي كه تاكنون دوبار [ژنو 2003 و تونس 2005] به منظور تحقق جامعه اطلاعاتي جهاني برگزار شده است، شهرهاي الكترونيكي را كه بخشي از جامعه اطلاعاتي را مي‌سازند، شامل شده است.

شهرهاي الكترونيكي نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نياز را براي دسترسي شهروندان در تمامي اوقات شبانه روز به پايگاه‌هاي داده، خدمات دولتي و بخش خصوصي بر روي اينترنت فراهم مي‌آورند. ايجاد شهر الكترونيك تاثيرات بسيار سودمندي را در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي براي اداره شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت.

..................

- تاريخچه دولت الكترونيك و شهر الكترونيك جهان

اينترنت به عنوان نقطه عطف گذر از جامعه صنعتي كه شهر نشيني در آن رواج داشت، به جامعه اطلاعاتي كه زمينه‌هاي ظهور آن در قالب موضوعاتي مانند شهر الكترونيك نمايان شده، مي‌باشد. حضور اينترنت از اوايل دهه 1960 ميلادي در وزارت دفاع آمريكا شروع و در سال 1969 با همكاري دانشگاه كاليفرنيا توسعه يافت.

در سال 1983 عملاً كار غير‌نظامي اينترنت با سرويس پست الكترونيكي آغاز شد و به سرعت توانايي آن در ارسال داده‌ها با سرعت بيشتر فراهم شد. در اواسط سال 1990 در سراسر جهان 46 هزار شبكه اطلاعاتي، 2/3 ميليون دستگاه رايانه و 25 ميليون كاربر از طريق اينترنت امكان تبادل اطلاعات يافتند.

.................

- شهر الكترونيك در ايران

موضوع شهر الكترونيك در ايران به پيشنهاد دكتر علي اكبر جلالي [استاد دانشگاه علم و صنعت] و پذيرش آن توسط سازمان منطقه آزاد كيش بر مي‌گردد. طبق تفاهم نامه‌اي بين دانشگاه علم و صنعت ايران و سازمان منطقه..................

- شهروند الكترونيك

اين مفهوم، ويژگي هاي يك شهروند جامعه اطلاعاتي را بيان مي كند. شهروند جامعه اطلاعاتي فردي است كه از مهارت هاي لازم براي بهره گيري از فناوري هاي سخت‌ا فزاري و نرم‌ا فزاري برخوردار مي باشد. در بسياري از كشورهاي جهان، دولت الكترونيكى بر اساس چشم‌ا نداز شهروند الكترونيكى بنا شده است.

شهروندان در طول زندگي خود، نقش‌هاي متفاوتي ايفا مي‌نمايند كه در هر كدام از اين نقش‌ها وظايفي بر عهده آن‌هاست. .......................

- جايگاه شهروند الكترونيك در كشور

براساس آمار مستند، كشور ما در سال 2007 ميلادي با 18 ميليون كاربر اينترنت، 53.7 درصد از كل كاربران خاور ميانه را به خود اختصاص داده‌است. تمامي اين كاربران به طور قطع از يك سطح مهارت‌هاي پايه و اوليه‌اي براي استفاده از كامپيوتر و اينترنت برخوردار مي‌باشند كه البته مي‌توانند جزو كاربران بسيار حرفه‌اي اينترنت باشند، ولي مساله بسيار مهم اين است كه آن‌ها از حداقل دانش مورد نياز براي استفاده از خدمات الكترونيك بهره‌مندند.
.......................

- شهرداري الكترونيك

هميشه شهر‌ها مركز فعاليت-اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي مي‌باشند. امروزه، انسان با افزايش ميزان فعاليت‌هايي مانند: آموزش،‌‌ معاملات روزانه‌، عمليات بانكي و مانند اينها و در كل، رشد علم با افزايش حجم اطلاعات، آمار وارقام‌ مواجه شده است. اين پيشرفت‌ها، مديران را به فكر استفاده از رويكردهاي نويني مانند شهرداري‌الكترونيكي، ‌دولت‌الكترونيكي،‌ سرويس‌هاي الكترونيكي انداخته است تا بتوانند با بهره‌گيري از مزاياي اين رهيافت‌هاي مدرن و استفاده از اينترنت، نيازهاي خود را با هزينه كمتر و سادگي بيشتر به مخاطبانشان ارائه دهند.‌ يكي از اين سازمان‌ها كه با حجم بالاي مخاطبان كه خدمات متعدد و مختلفي را طلب مي‌كنند، در ارتباط است، شهرداري مي‌باشد كه بايد به طيف گسترده‌اي از نيازهاي گوناگون و در حال رشد شهروندان، خدمات متنوعي با كيفيت مطلوب ارائه دهد. از مزاياي شهرداري‌الكترونيكي مي‌توان به ايجاد بانك‌هاي ‌اطلاعاتي متمركز و يكپارچه الكترونيكي به صورت شبانه‌روزي، تسهيل در هماهنگي بخش‌هاي مختلف شهرداري، ‌كاهش فساد اداري،‌ ارتباط تعاملي و مناسب بين شهرداري و شهروندان، امكان رفع مشكلات آنان با بيشترين سرعت و امكان پيگيري درخواست‌ها و انتقادات و پيشنهادات توسط شهروندان، ‌كاهش ترافيك شهر با كم شدن مراجعه..................

- جايگاه و رسالت شهرداري الكترونيك

امروزه ما در مقطعي بسيار مهم از حيات صنعتي بشر قرار داريم، كه مي توان آن را يك انقلاب بزرگ جهاني ناميد. اين دگرگوني عظيم، مي‌تواند سهم بسياري در بهبود جايگاه و قدرت ارباب رجوع، مشتري و به طور كلي شهروندان و مردم در برابر سازمان‌هاي دولتي، عمومي وخصوصي ايفا نمايد و ديوانسالاري سنتي را متزلزل سازد. اما نبايد فراموش نمود كه به موازات اثرات مثبت، اثرات منفي آن بر بخش عظيمي از كارمندان و نيروهاي كار و كارگران در بخش خصوصي ودولتي نيز مطرح مي‌باشد.

.....................

- برنامه­هاي راهبردي شهرهاي مختلف جهان براي تحقق شهرداري الكترونيكي

شهرهاي كنوني در مسير پايه­گذاري شهرهاي الكترونيكي، وقايع جديدي را تجربه كرده­اندكه با گذشته آنها كاملا متفاوت است. از اين رو تحليل وضعيت موجود شهرها و توسعه زيرساختهاي لازم شهر­الكترونيكي حائز اهميت فراواني است. شهرهاي جهان از منظر و ديدگاه‌هاي مختلفي به تدوين برنامه شهرداري ديجيتالي پرداخته­اند كه در اين بخش برنامه­هاي راهبردي برخي شهرداري‌هاي الكترونيك دو شهر تورنتو و لندن مورد بررسي قرار مي­گيرد.

- شهرداري الكترونيك شهر تورنتو

شهر تورنتو بزرگترين شهركشور كانادا و پايتخت ايالت انتاريا است. اين شهر در سال 2007 ميلادي در حدود......................

- شهرداري الكترونيك لندن

....................

- فناوري اطلاعات و اهميت آن

از آنجا كه در چند سال اخير بحث استفاده از فن‌آوري اطلاعات در كشور به طور جدي مطرح گرديده و سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي با حركتي پر شتاب بكارگيري آن را در برنامه‌هاي خود قرار داده‌اند. و از طرفي دولت نيز در قالب طرح تكفا [توسعه و كاربرد فن آوري اطلاعات] سازمان‌ها و نهادهاي خود را ملزم به ارائه برنامه‌هاي مدون جهت بكارگيري فن‌آوريهاي ارتباطاتي و اطلاعاتي نموده‌است .اهميت پذيرش فناوري اطلاعات از طرف استفاده‌كنندگان آن بيش از پيش مشخص شده و بايستي در تدوين راهبرد‌هاي زير ساخت IT اين مورد در نظر گرفته شود..................

- فرهنگ و فناوري

يكي از مسائل اساسي در توسعه فناوري در هر جامعه‌اي، ايجاد پيش زمنيه‌هاي مناسب فكري و فرهنگي براي پذيرش آگاهانه و مطابق با نياز آن فناوري است. رويكرد فرهنگ سازي براي كاربري و توسعه فناوري نه تنها از بعد عمومي جاي تامل و كار بسيار دارد بلكه از جنبه مديريت كلان جامعه نيز نيازمند توجه و فراگيري و توسعه است. چرا كه در عصر فناوري اطلاعات چهارچوب فرهنگ‌ها مبتني بر الگوهاي تعاملي شكل مي‌گيرد و مي‌توان آن را از بعد بالا به پايين و پايين به بالا بررسي كرد.

.......................

- آمادگي الكترونيكي

گسترش روز افزون برخي از كاربردهاي تجارت الكترونيكي اهميت اين موضوع را بيشتر كرده‌است كه ورود به عرصه تجارت الكترونيكي براي تمام سازمان‌هايي كه در تامين نيازهاي مشتريان خود در اسرع وقت، اهميت مي‌دهند ضروري به نظر مي رسد و سياست گذاران را در اين فكر فرو برده است كه آيا كشور يا سازمان متبوع آن‌ها پذيراي ابزارهاي جامعه اطلاعاتي مي‌باشند؟ اين آمادگي‌ها با معيارهاي مختلفي از قبيل زير ساخت‌ها، اقتصاد، آمادگي پذيرش در جامعه مورد نظر و امادگي مجموعه دولت سنجيده مي‌شود.

.......................

- ضرورت‌هاي آمادگي الكترونيكي

سه عامل دولتمردان كشورها را تشويق مي‌كند تا آمادگي الكترونيكي كشورشان را بهبود داده و موجبات توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را در كشورهاي خود فراهم آورند:

...................

مولفه‌هاي آمادگي الكترونيكي

چهار مولفه عمده در آمادگي الكترو نيكي يك كشور نقش حياتي دارند. اين مولفه‌ها شامل شهروندان، بنگاه‌هاي اقتصادي، دولت‌ها و زيرساختار مي‌شوند.

- دولت

- زير ساخت ها

- شهروندان

- بنگاه هاي اقتصادي

................

- انواع مدل هاي پذيرش فناوري

در دهه هاي اخير به تناسب پيشرفت فناوري اطلاعات و كاربري آن در عرصه هاي مختلف الگوها و مدل هاي متعددي در حوزه پذيرش فناوري پديد آمده است كه شامل مدل پذيرش فناوري، مدل تلفيقي كاربرد و پذيرش فناوري، مدل تئوري عمل مستدل، تئوري رفتار برنامه ريزي شده و برخي مدل هاي كمتر مطرح در اين زمينه مي باشند كه از تغيير مدل هاي اصلي بالا شكل گرفته اند.

...................

- مدل پذيرش فناوري [TAM]

مدل پذيرش فن آوري اطلاعات[تم] توسط ديويس و همكاران در سال 1989 ارائه شد [شكل 2-2]. اين مدل...............

- تئوري عمل مستدل [كنش عقلايي]

................................

- تئوري رفتار برنامه ريزي شده

...................

- مدل تلفيقي پذيرش و كاربرد فناوري [UTAUT]

..........................

منابع

1- اسدي، ع و كريمي، ا. 1386. واكاوي سازه هاي موثر بر كاربردهاي فناوري اطلاعات [IT] توسط آموزشگران مراكز آموزش علمي- كاربردي. فصلنامه اطلاعات و علوم فناوري. 2 [38]، صص277-289.

2- باقري، م.، بهشتي، م.، و عليدوستي، س. 1388. پذيرش بانكداري اينترنتي در ايران : بسط مدل پذيرش فناوري. فصلنامه اطلاعات و علوم فناوري، دوره 24، شماره3، صص 34-5.

..............................

.......................


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 43

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 439
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 99
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 83
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 397
  • بازدید ماه : 778
  • بازدید سال : 2830
  • بازدید کلی : 184976
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی